معرفی نسل 14 پردازنده های اینتل

چهارشنبه 20 دی 1402

دسته بندی: بررسی
119 بازدید | 0 دیدگاه
معرفی نسل 14 پردازنده های اینتل

در این مقاله می خواهیم در خصوص آخرین پردازنده های نسل چهاردهم اینتل و نسلی که جدید ترین نسل اینتل می باشد آشنا بشیم و قابلیت های آن را بررسی کنیم و ببینیم ارزش خرید دارد یا نه.

 

در اوخر سال 2023 در نهایت، شرکت اینتل به منظور جلب رضایت کاربران خود تصمیم گرفت پردازنده های نسل چهاردهم خود را روانه بازار کند.

علی رغم اینکه بسیاری از کاربران انتظار داشتند این بار تغییرات بسیار زیادی بر روی این سی پی یو ها اعمال شود، ولی متاسفانه این بار نیز اینتل خیلی نوآوری به خرج نداد و تصمیم گرفت با کمترین تغییرات، این سیستم ها را روانه بازار کند.

در کنفرانس خبری که مدیر تکنولوژی این شرکت ترتیب داد، عنوان کرد این سری از پردازنده ها تولید کنندگان و افراد علاقه مند به بازی را مورد هدف قرارداده و قصد دارد با رقیب دیرینه خود یعنی AMD در این عرصه رقابت کند. ولی آیا اینتل می تواند به هدف خود یعنی بدست آوردن سهم زیادی از بازار برسد؟

91e5fac15dfd48ea8321d574dc6e023c.webp

 

قیمت و تاریخ عرضه

اینتل Meteor Lake به طور رسمی در 14 دسامبر 2023 راه اندازی شد و چندین تراشه برای لپ تاپ های ساخته شده توسط شرکای اینتل در دسترس قرار گرفت.

پیش از آن، اینتل اطلاعات بیشتری را در مورد خط تولید در کنفرانس نوآوری اینتل که در اوایل سال 2023 برگزار شد، فاش کرده بود.ولی این عرضه به برخی از شایعات پایان داد.

اولین نکته ای که در این عرضه اعلام شد، عدم عرضه نسل چهارده برای دسکتاپ ها بود، ولی دو روز بعد عنوان شد در سال 2024 این مهم اتفاق خواهد افتاد.

طبق گفته اینتل، لپ‌تاپ‌های مجهز به Meteor Lake بلافاصله در دسترس خواهند بود – اما همانطور که بازار قبلاً به ما آموخته ، ممکن است همیشه اینطور نباشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ها انتظار می رود تا دو ماه عرضه کلی این پردازنده به طول بیانجامد که این مسئله می تواند معرفی نسخه دسکتاپ این پردازنده را به تعویق بیاندازد.

aee9a0686b86493aad9e7a710a31e336.png

 

در مورد قیمت، گفتن آن سخت است، زیرا تراشه‌های لپ‌تاپ دقیقاً دارای برچسب قیمتی مخصوص به خود نیستند و قیمت نهایی همیشه تحت تأثیر بقیه قطعات و برند است.

برخی از شرکای اولیه پیشنهاد می کنند لپ تاپ های سطح پایه Meteor Lake با قیمت 1500 دلار به فروش می رسند که بسیار گران تر از نسل قبلی است.

 

مشخصات

شش پردازنده نسل چهاردهم مبتنی بر معماری هیبریدی اینتل هستند که با نسل دوازدهم در سال 2021 معرفی شد، به این معنی که هسته‌های هر CPU بین هسته‌های عملکردی که برنامه‌های اصلی را مدیریت می‌کنند و هسته‌های کارآمدی که وظایف پس‌زمینه را انجام می‌دهند، تقسیم می‌شوند.

به عنوان مثال، دو مدل Core i9 این نسل هر کدام دارای هشت هسته عملکرد و 16 هسته کارآمد برای مجموع 32 رشته هستند.

دو مدل Core i7 هر کدام دارای هشت هسته عملکرد و 12 هسته کارآمد برای مجموع 20 رشته هستند که 25 درصد بیشتر از نسل گذشته تعداد هسته ها را نشان می دهد.

از سوی دیگر، دو Core i5 هر کدام دارای شش هسته عملکرد و هشت هسته کارآمد برای مجموع 20 رشته هستند.

در برخی معیارها جلوتر از AMD، در برخی ضعیف تر

شرکت مستقر در سانتا کلارا در کالیفرنیا در اعلامیه خود، پردازنده‌های Core نسل چهاردهم را «بهترین تجربه موجود در بازار امروز» نامید.

اما مقایسه‌های عملکرد رقابتی ارائه‌شده توسط سازنده تراشه، نتایج متفاوتی را نشان داد، با پردازنده‌ی اصلی سری Core i9-14900K که عملکرد تقریباً یکسان یا بدتری را در بیش از نیمی از 25 بازی رایانه‌ای نمونه‌برداری شده، در مقایسه با پرچم‌دار Ryzen 9 7950X3D ارائه می‌دهد.

Core i9-14900K در بازی محبوب Dota2 نزدک به 23 درصد کندتر، در «Cyberpunk 2077» و «Guardians of the Galaxy» مارول 11 درصد کندتر و در «League of Legends» و «Horizon Zero Dawn» 6 درصد کندتر عمل کرد.

این تراشه تقریباً فاصله عملکرد را با پنج بازی دیگر از جمله Red Dead Redemption 2 کاهش داد.

2684139f5d5b43c0a86aaa3b6f9b866b.webp

 

این پردازنده در پنج بازی مختلف از جمله Call of Duty: Modern Warfare II و Grand Theft Auto V برابر یا کمی بهتر بود.

نه بازی دیگر با Core i9-14900K بین 7 تا 23 درصد افزایش عملکرد داشته اند، از جمله Starfield، که شاهد افزایش 23 درصدی با اینتل در مقایسه با AMD بود.

در همین حال، اینتل نشان داد که Core i9-14900K در مقایسه با Ryzen 9 7950X AMD در بنچمارک‌های تولید محتوا، با افزایش عملکرد تک رقمی و دو رقمی، از مزیت بیشتری برخوردار است.

 

کلام آخر

علی رغم اینکه در بسیاری از مصاحبه ها اعلام شده است که این پردازنده قابلیت کنار زدن AMD را در اختیار دارد، ولی باید بگوییم دو ماه دیگر شرکت رقیب قصد دارد نسل جدید پردازنده های خود را روانه بازار کند که می تواند تا حد زیادی رقابت را حساس تر کند.

این بار AMD قصد دارد یک بار برای همیشه رقابت بین این دو پردازنده را از میان برده و به عنوان بهترین پردازنده، عملکرد خود را نشان دهد.


برای ثبت دیدگاه بایستی در سایت عضویت داشته باشید . ورود / ثبت نام