راهنمای خرید بهترین cpu برای کارهای گرافیکی

سه شنبه 17 مرداد 1402

دسته بندی: راهنمای خرید
390 بازدید | 0 دیدگاه
راهنمای خرید بهترین cpu برای کارهای گرافیکی

در این بخش می خواهیم درمورد راهنمای خرید بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی و رندرینگ، صحبت کنیم.

 

به عنوان یک گرافیست، اولین نکته‌ای که در هنگام انجام کارها به آن دقت می‌کنید، سرعت عمل بالای کامپیوتر است که سبب می‌شود بتوانید راحت‌تر کارهای مد نظر خود را دنبال کرده و عملکرد بهتری هنگام کار با نرم‌افزارهای سنگین گرافیکی داشته باشید.

امروزه نرم‌افزارهای گرافیکی  به دلیل کارآمدی بیش از حدی که دارند، روز به روز در حال بهتر شدن هستند و تحت تاثیر همین مسئله، سیستم‌های کامپیوتری که شما از آن بهره می‌گیرید نیز، باید به روز رسانی شده و عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارند.

با ظهور هوش‌های مصنوعی مانند چت جی بی تی و دیگر افزونه‌های گرافیکی، مادامی که نتوانید از یک سیستم پرسرعت استفاده کنید، به شدت از دیگر همکاران عقب خواهید افتاد و نمی‌توانید بازدهی مد نظر خود را داشته باشید.

سی پی یو اصلی‌ترین بخشی است که سرعت کامپیوتر را کنترل می‌کند و مادامی که شما دقت خوبی به این قطعه نداشته باشید، نمی‌توانید از کامپیوتر خود عملکرد بالایی انتظار داشته باشید.

نکات مهم در انتخاب بهترین سی پی یو (cpu) برای کارهای گرافیکی چیست؟

جدا از سازنده، نکته اصلی در هنگام خرید CPU، مشخصات پردازنده است.

این به معنای هسته ها، رشته ها و سرعت اورکلاک  است.

در بحث کامپیوتر، هر چقدر از هسته و رشته بیشتری بهره‌مند باشید، سرعت عملکرد شما بالاتر می‌رود و همین مسئله نیز باعث می‌شود هنگام خرید سی پی یو، افراد به تنها موردی که توجه می‌کنند، تعداد هسته‌های پردازنده باشد.

اگر می‌خواهید درک درستی از نحوه کار پردازنده‌ها به دست آورید، ما هر آنچه را که باید بدانید در زیر به شما خواهیم گفت و سپس در مورد بهترین سی پی یو ها که مختص کارهای گرافیکی هستند، صحبت خواهیم کرد. 

13781aa7ab43433ea94bb5a8b0d2f231.webp

تعداد هسته‌ها و رشته‌های پردازنده های cpu

هسته‌ها مانند پردازنده‌های جداگانه‌ای هستند که همه با هم روی یک تراشه قرار می گیرند.

به طور سنتی، آن‌ها می‌توانند هر یک دریک زمان، یک کار را انجام دهند، به این معنی که تعداد هسته‌های بیشتر، پردازنده را در چندوظیفه بهتر می‌کند.

نرم‌افزارهای مدرن در بهره‌گیری از هسته‌های بیشتر در یک زمان برای انجام همان کار بسیار بهتر هستند، بنابراین هسته‌های بیشتر می‌توانند برخی از نرم‌افزارها را سریع‌تر اجرا کنند.

رشته ها تعداد وظایفی هستند که یک CPU می تواند در هر زمان انجام دهد. بسیاری از پردازنده‌های مدرن از چند رشته‌ای همزمان (به نام Hyperthreading در پردازنده‌های اینتل) بهره می‌برند که به پردازنده‌ها اجازه می‌دهد از عملکرد هسته اضافی برای کارهای اضافی استفاده کنند.

به همین دلیل است که اغلب یک CPU را می بینید که دارای هشت هسته و 16 رشته یا 12 هسته و 24 رشته است. این رشته‌های اضافی به اندازه خود هسته‌ها سریع نیستند – زیرا به طور موثر از بخش‌هایی از CPU استفاده می‌کنند که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند – اما معمولاً عملکرد را با حاشیه قابل توجهی بهبود می‌بخشند.

برخی از نرم‌افزارها می‌توانند از هسته‌ها و رشته‌های بیشتری نسبت به سایرین استفاده کنند و تعداد هسته‌ها و رشته‌هایی را که CPU شما نشان‌دهنده عملکرد بالقوه‌ای باشد، می‌سازد.

داشتن هسته‌های بیشتر از آنچه نیاز دارید، سرعت کار را فراتر از محدودیت‌هایی که نرم‌افزار می‌تواند انجام دهد، افزایش نمی‌دهد و شما تنها تصور می کنید این مهم صورت گرفته است.

 

اورکلاک سی پی یو (cpu)

یکی دیگر از نکات مهم در CPU ها، سرعت کلاک است.

سنجش این مهم با علامات مگاهرتز (MHz) و گیگاهرتز (GHz) است و نشان می دهد که یک پردازنده چند مجموعه از وظایف را در هر ثانیه می تواند انجام دهد.

اگر دو پردازنده از یک نسل تعداد هسته های یکسانی داشته باشند، اما یکی از آنها سرعت کلاک بالاتری داشته باشد، عملکرد سریع تری خواهد داشت.

از آنجایی که سرعت کلاک بالاتر به معنای عملکرد سریع‌تر هسته‌ها است، این مورد می‌تواند تراشه‌هایی با سرعت کلاک بالاتر ایجاد کند، اما هسته‌های کمتری در برنامه‌های خاصی که نمی‌توانند از تعداد هسته‌ها و رشته‌های بالاتر استفاده کنند، عملکرد بهتری دارند.

CPU ها همچنین دارای دستورالعمل های متفاوتی در مقیاس هر کلاک (IPC) دارند.

این مقیاس تعداد وظایفی است که می‌تواند در هر چرخه ساعت انجام دهد (هر ثانیه، با سرعت ساعت مشخص می‌شود)، و به معماری زیربنایی بستگی دارد.

در حالی که ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد، اهمیت نگاه کردن به بررسی های جداگانه برای پردازنده ها را برجسته می کند.

Head-to-Head، که در آن دو CPU در آزمایش های مشابه در مقابل یکدیگر قرار می گیرند، همچنین یک راه عالی برای مشاهده عملکرد آنها در دنیای واقعی است.

در پست های بعدی قصد داریم عملکرد دو سی پی یو را به صورت رقابتی بررسی کرده و شما را نسبت به عملکرد آن ها آگاه تر کنیم.

اگر یک قانون کلی خوب می‌خواهید، پردازنده هایی با سرعت کلاک بالاتر و معماری‌های جدیدتر تقریباً در همه چیز سریع‌تر بوده و برای کارهای مهم، پردازنده‌های مدرن با هسته‌های بیشتر معمولاً سریع‌تر هستند.

 

حافظه کش پردازنده (cpu)

کش یکی دیگر از مشخصاتی است که ارزش بررسی را دارد.

کش مقدار کمی از حافظه بسیار سریع است که مستقیماً بر روی پردازنده ساخته شده است و مسئول ذخیره اطلاعاتی است که CPU باید مرتباً به آنها برگردد.

جاسازی حافظه پنهان روی تراشه به این معنی است که اطلاعات، سریعتر از زمانی که رایانه شما مجبور بود آن را از رم اصلی سیستم دریافت کند، بازیابی می شود.

دو نوع کش که هنگام خرید اهمیت دارند، L2 و L3 هستند و CPU ها معمولاً کش L3 بزرگتری نسبت به L2 دارند.

به طور معمول، هر هسته CPU دارای تخصیص حافظه نهان L2 است، اما حافظه نهان L3 بین تمام هسته‌ها مشترک می باشد.

 

اینتل یا AMD؟

اکنون که معنی تمام این اصطلاحات مختلف را پوشش دادیم، بیایید ببینیم که تیم قرمز (AMD) و تیم آبی (اینتل) چگونه از آنها برای ارائه پردازنده های قدرتمند استفاده می کنند.

اینتل CPU را هم برای دسکتاپ و هم برای لپ‌تاپ می‌سازد.

برخی از پردازنده‌های اینتل دارای گرافیک یکپارچه هستند و برخی دیگر نه، به این معنی که برای مطابقت با آن باید یک GPU مجزا نیز خریداری کنید.

علاوه بر این، برخی از تراشه‌های اینتل را می‌توان اورکلاک کرد، به این معنی که سرعت کلاک آن‌ها را می‌توان به قیمت افزایش مصرف انرژی تنظیم کرد – اما این گزینه در هر CPU در دسترس نیست.

در جایی که برخی از تراشه‌های AMD با سرعت کلاک و اندازه حافظه پنهان کار می‌کنند، اینتل هسته‌های خود را جمع‌آوری کرده است.

مقایسه AMD و Intel ممکن است گاهی اوقات نشان دهد که اینتل به لطف تعداد هسته های بالاتر، در کارهای مرتبط با بهره وری برتری دارد.

همانطور که گفته شد، CPU برتر اینتل، Core i9-13900KS، دارای 24 هسته است.

با این حال، این جانوری عظیم و تشنه قدرت است، بنابراین اکثر کاربران نیازی به در نظر گرفتن آن برای ساخت خود ندارند.

با این حال، حتی CPU های میان رده مانند Core i5-13600K با 14 هسته عرضه می شوند.

در مقابل اینتل، ما سی‌پی‌یوهای amd را داریم که برخلاف رقیب خود تمرکز زیادی بر روی هسته‌ها ندارد و تلاش می‌کند با کار بر روی کش و کلاک سرعت بهتری را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

پردازنده نسل ۴ رایزن به حدی قدرتمند هستند که از آنها برای  بازی‌های سنگین و سرورهای ورک استیشن استفاده می‌کنند که می‌توانند کارهای مختلف را در یک لحظه انجام دهند.

شرکت amd با پردازنده فوق العاده خود یعنی Ryzen 9 7950X  حداکثر ۱۶ هسته را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که ۳۲ رشته این هسته‌ها را پشتیبانی می‌کنند.

علی رغم اینکه بسیاری تصور می‌کنند این سی پی یو ت به مدل‌های اینتل ضعیف‌تر است، اما گیمرها بر اساس تجربه خود این مدل amd را نسبت به اینتر قدرتمندتر تلقی کرده و انتخاب اول خود عنوان کردند.

 

عملکرد سی پی یو (cpu) در کارهای گرافیکی

هنگام باز کردن کیس کامپیوتر، چیزی که بلافاصله متوجه می‌شوید، فن حجیمی است که در زیر آن CPU (واحد پردازش مرکزی) است که به آن پردازنده نیز می‌گویند.

 پردازنده واحد پردازش مرکزی است که تمام محاسبات چند منظوره کاری که یک نرم افزار معمولی قرار است به سرانجام برساند را انجام می دهد:

یک رنگ را تغییر دهید، یک خط بکشید، کلیدها را پردازش کنید، یک منو را باز کنید - همه اینها باعث می شود که CPU کار کند که سپس یک نتیجه را نشان می دهد:

یک منوی باز، یک رنگ جدید، یک خط تمام شده یا کلمه ای که تایپ کرده اید.

دو راه اصلی وجود دارد که یک پردازنده مدرن وظایف خود را انجام می دهد:

پردازنده ها می توانند کارها را یکی یکی انجام دهند که سرعت فعالیت را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و یا می توانند آن ها در یک زمان دنبال کرده و سرعت عمل شما را به شدت بالا ببرد.

پردازش همزمان بسیاری از وظایف به نظر می رسد بسیار سریعتر باشد، اما مشکل داشتن هسته های زیاد این است که هر چه تعداد هسته های یک CPU بیشتر باشد، معمولا هسته های جداگانه کندتر هستند.

متأسفانه، از آنجایی که اکثر نرم‌افزارها از تنها یک هسته استفاده بیشتری می‌کنند و به گونه‌ای کدگذاری نشده‌اند که بتوانند تعداد زیادی هسته را مدیریت کنند، ما باید به سمت پردانده هایی با کلاک بالاتر و نه هسته‌های زیاد متمایل شویم.

به عبارت دیگر، یک CPU 4 هسته ای 5 گیگاهرتزی برای نیازهای طراحی گرافیکی شما بسیار بهتر از یک پردازنده 64 هسته ای 2 گیگاهرتزی خواهد بود. 

 

بهترین سی پی یو (CPU) برای کارهای گرافیکی

حالا که نگاهی دقیق بر روی نحوه عملکرد پردازنده‌ها انداختیم، بهتر است سی‌پی‌یوهای فوق العاده‌ای که در بازار وجود دارند و می‌توانند عملکرد شما را تحت تاثیر قرار دهند را نیز نگاه کرده و کمک کنیم  شما بهترین تصمیم را برای فعالیت‌های خود بگیرید؛

3981bce0bbe148b98248ec0493fa7962.webp

 

بهترین CPU برای رندر

توصیه می‌کنم AMD Ryzen 5 5600X را برای استفاده روزمره در Photoshop، InDesign یا Illustrator استفاده کنید و زمانی که قصد دارید کارهای بهینه‌سازی چند هسته‌ای بیشتری مانند رندرینگ یا رمزگذاری ویدیو را انجام دهید،

با AMD Ryzen 9 5900X سیستم خود را ببندید که عملکرد فوق العاده را به سیستم شما می دهد.

دیگر (cpu) که می تواند برای شما بسیار کارآمد باشد Intel i9 12900k, 16-Core CPU می باشد که از نظر هزینه نسبت به رقیب رایزن خود مناسب تر می باشد.

 

سوالات متداول در مورد راهنمای خرید بهترین cpu برای کارهای گرافیکی

پاسخ به این سوال به موارد استفاده خاص شما بستگی دارد. به عنوان مثال، سرعت کلاک بالاتر به معنای پاسخگویی سریع تر و وظایف تک رشته ای بهتر (ویرایش صدا و سایر برنامه های قدیمی) است. از سوی دیگر، بیشتر کارهای مدرن مانند ویرایش ویدیو با وضوح بالا و بازی از تعداد زیادی هسته و رشته به طور همزمان استفاده می کنند. اگر ویرایش حرفه‌ای ویدیو انجام می‌دهید، تا آنجا که ممکن است به سراغ هسته‌های بیشتری بروید. اما برای اکثر کاربران کامپیوتر (از جمله گیمرها) یک CPU با چهار تا هشت هسته و سرعت کلاک حداقل 3.0 گیگاهرتز باید خوب عمل کند.

برخی از افراد بدون توجه به هر چیزی در کنار اینتل خواهند ایستاد و در مورد AMD نیز همینطور است. اما واقعیت این است که شما نباید CPU خود را بر اساس برندی که ترجیح می دهید انتخاب کنید، بلکه باید CPU را انتخاب کنید که بیشترین هزینه را برای بازی رایانه شخصی شما به ارمغان می آورد.

اینتل و AMD هر دو نقاط قوت و ضعف خود را دارند. بهترین CPU وجود ندارد، فقط بهترین CPU برای شما وجود دارد. اینتل یک شرکت قابل اعتماد است که سال هاست به دلیل ایجاد CPU های سطح بالا شناخته شده است. در واقع، آن‌ها اغلب به عنوان شرکتی ممتاز در نظر گرفته می‌شدند که افراد با بودجه بالاتر برای عملکرد بیشتر به آن مراجعه می‌کردند.

از سوی دیگر، AMD به عملکرد بیش از حد و عملکرد ضعیف معروف بود. پردازنده‌های آن‌ها معمولاً از نظر عملکرد با شکست مواجه می‌شدند، از جمله سری‌های FX آن‌ها که تعداد هسته‌های بالایی داشتند اما از نظر کارایی چیز زیادی برای ارائه نداشتند و هر چند وقت یک‌بار از اینتل ضعیف تر عمل می کردند. اما امروزه این شرکت با معرفی رایزن ها قدم بلندی را برای خود برداشته و حتی توانسته در برخی از بازارها اینتل را کنار بزند.


برای ثبت دیدگاه بایستی در سایت عضویت داشته باشید . ورود / ثبت نام