راهنمای خرید بهترین CPU گیمینگ؛ بهترین پردازنده ها برای بازی

شنبه 3 تیر 1402

دسته بندی: راهنمای خرید
286 بازدید | 0 دیدگاه
راهنمای خرید بهترین CPU گیمینگ؛ بهترین پردازنده ها برای بازی

انتخاب بهترین CPU برای گیم، یکی از داغ ترین عناوین مورد بحث در صنعت است که با معرفی نسل جدید پردازنده ها این مسئله دستخوش تغییراتی می شود.

 

در حال حاضر، اینتل با بودجه عالی و پردازنده های میان رده نسل سیزدهم خود، در بخش مقرون‌به‌صرفه‌تر CPU پیشرو است، در حالی که AMD با معرفی پردازنده  Ryzen 7 مدل 7800X3D توانسته بخشی از بازار فروش بهترین پردازنده ها برای گیمینگ را به خود اختصاص دهد.

در طی چند سال گذشته به دلیل گسترش بازی های رایانه ای، بازار معرفی پردازنده با بودجه مناسب برای بازی های روز نیز گرم شده و بسیاری از شرکت های معتبر تلاش می کنند در این صنعت پیشرو شوند. امروز قصد داریم همراه با شما به معرفی بهترین پردازنده برای گیمرها بپردازیم و در این راستا به شما کمک کنیم.

fa723c1f7e594c8290c9de26961a2d49.webp

 

اینتل یا  AMD؛ کدام بهترین CPU گیمینگ است؟

اگر به دنبال بهترین CPU برای بازی یا بهترین CPU مقرون به صرفه هستید، تنها دو انتخاب وجود دارد: AMD و Intel.

در طی سالهای گذشته همیشه جنگی بین این دو برند مشهور تولید کننده پردازنده ها وجود داشته و تحت تاثیر تمایزهای زیادی که بین این دو برند وجود داشته، نمیتوان به درستی تصمیم گرفت که کدام برند بهتر است.

اما در بسیاری از موارد، پاسخ در واقع بسیار واضح است: تراشه‌های اینتل برای اکثر کاربرانی که به دنبال بهترین تعادل عملکرد در بازی و بهره‌وری با قیمتی در دسترس‌تر هستند، برنده می‌شوند. با این حال، مجموعه CPU های تخصصی X3D AMD برای رایانه های شخصی متمرکز بر بازی، انتخاب مناسبی هستند.

0fa3179ec7ac487aa32b43f606ca889d.webp
9bce430ff4ff4badaf62353c7870707e.webp

 

بهترین پردازنده برای گیمرها

این روزها، اگر می خواهید یک پردازنده گیمینگ برای اجرای بازی را خریداری کنید، انتخاب های بسیار جذابی را پیش رو دارید. با توجه به اینکه هم AMD و هم اینتل، پردازنده‌های جدید را با سرعتی سریع به بازار عرضه می‌کنند و قیمت قطعات نسل آخر آنها کاهش می‌یابد، اکنون زمان بسیار خوبی برای خرید یک CPU است.

در حال حاضر، AMD پردازنده‌های حافظه پنهان X3D خود را راه‌اندازی کرده است که بسیاری آن را رقیب جدی برای پردازنده های میان رده اینتل، به حساب می آورند، اگرچه Core i5 13600K اینتل بهترین CPU برای اکثر گیمرها در حال حاضر است، ولی انتظار می رود این روند در طی چند سال آینده تغییر کند.

9eb54d54bd47416b8832eb2734be61cf.webp

 

پردازنده با بودجه مناسب برای بازی های روز

یکی از گزینه‌های بالقوه برای کاربرانی که به دنبال خرید یک CPU جدید هستند، این است که نسل‌های قبلی اینتل و AMD (سری‌های نسل دوازدهم Core و Ryzen 5000) بعد از معرفی نسل های جدید کاهش قیمت پیدا می کنند.

برخی از بهترین پردازنده های نسل‌ را می‌توان با رم ارزان‌تر DDR4 جفت کرد که با معرفی رم های DDR5 ارزان تر شده اند. با تمرکز اینتل و AMD بر روی پیشبرد آخرین فناوری‌ها و معماری‌های خود، شما این فرصت را دارید که بهترین پردازنده های نسل قبل را با قیمت نازل خریداری کنید.

تراشه های قابل توجه عبارتند از تراشه 3D V-Cache AMD، Ryzen 7 5800X3D، که دارای 8 هسته با 16 رشته، با 96 مگابایت حافظه نهان می باشد.

b3e6b4fc42ad4ef1ab23c3caffc6796f.webp

 

بهترین پردازنده های گیمینگ

پیدا کردن CPU بازی مناسب برای رایانه شخصی، دشوار است.

ما ده‌ها پردازنده را محک زده‌ایم تا بهترین CPU را برای بازی پیدا کنیم، و در حال حاضر یک برنده واضحی وجود دارد: Ryzen 7 7800X3D AMD

علی رغم اینکه این شرکت سرمایه گذاری بسیار خوبی بر روی این پردازنده کرده است، ولی این سی پی یو تنها گزینه نمی باشد و شما می توانید پردازنده های دیگری را نیز بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

در این بخش قصد داریم بهترین cpu های گیمینگ را با توجه به قیمت و عملکرد بررسی کرده و کمک کنیم شما بهترین cpu برای گیم را انتخاب کنید. لیست پیش رو بر اساس میزان فروش شرکت آمازون می باشد، ولی علاوه بر این، ما برای شما فهرستی از بهترین پردازنده گیمینگ برای اجرای بازی را نیز معرفی می کنیم:

c6d90083cbfc4d379bcfce13c8449e25.webp

 

Intel Core i5 13400F

برای اسمبل یک کامپیوتر گیمینگ، هیچ CPU با ارزش تر از Core i5 وجود ندارد.

Intel Core i5 13400F پردازنده ای است که از سال گذشته که برای اولین بار شایعه ساخت آن شنیده شد، به شدت منتظر آزمایش آن هستیم.

13400F یک پردازنده 10 هسته ای دارد که از شش هسته پرفورمنس (P-cores) و چهار هسته کارآمد (E-cores) تشکیل شده است،

Core i5 13400F در مجموع دارای 16 رشته است. سریع‌ترین هسته‌های آن تا 4.6 گیگاهرتز کار خواهند کرد، و کمک می کند سیستم شما بازدهی بسیار خوبی از خود به نمایش بگذارد.

c5d8fe93059644f8beaf5bbb80d5e5bf.webp

 

AMD Ryzen 7 7800X3D

بحث بسیار قوی ای وجود دارد که AMD Ryzen 7 7800X3D بهترین CPU گیمینگ در حال حاضر است.

مطمئناً این بهترین پردازنده گیمینگ است که AMD تا به حال ساخته است، این پردازنده اولین بار است که حتی توسط طرفداران برند اینتل نیز مورد تحسین قرار گرفته شده و توانسته با هزینه ای بسیار کم، جایگزین فوق العاده ای برای پردازنده ی این برند لقب بگیرد.

  • بهترین پردازنده گیمینگ
  • 8 هسته و 16 رشته پردازشی، همراه با 100 مگابایت حافظه پنهان
  • حداکثر تقویت 5.0 گیگاهرتز، اورکلاک حافظه آنلاک، پشتیبانی از DDR5
  • برای پلتفرم پیشرفته Socket AM5، می تواند از PCIe 5.0 در مادربردهای منتخب سری 600 پشتیبانی کند.
  • کولر گنجانده نشده است، خنک کننده مایع توصیه می شود

 

Intel Core i9 13900K

پردازنده Core i9 13900K اینتل در کارهایی که انجام می دهد، به طور چشمگیری خوب عمل کرده و کارهای آن، تقریباً شامل همه چیز است.

بدون شک یکی از بهترین پردازنده های موجود در بازار برای گیمینگ، این محصول اینتل است که برای سال ها می تواند از بازی های مختلف پشتیباتی کند. این پردازنده را ما می توانیم یکی از بهترین محصولات ارائه شده توسط شرکت اینتل تلقی کنیم که نه تنها برای گیمینگ، بلکه برای کارهای تولید محتوا نیز گزینه بسیار عالی می باشد.

  • سازنده پردازنده: Intel
  • سری پردازنده: Core i۹
  • لیتوگرافی: ۷ نانومتر
  • تعداد هسته (Core): ۲۴ هسته‌ای
  • فرکانس مرجع: ۲.۲ گیگاهرتز
5fd57ef8ccd74f479d2193a56df0f2c9.webp

 

AMD Ryzen 9 7950X

پرچمدار جدید AMD Zen 4، Ryzen 9 7950X یک CPU 16 هسته ای و 32 رشته ای است که بسته به بار، فرکانس کاری بین 4.5 گیگاهرتز تا 5.7 گیگاهرتز دارد و از دو هسته پیچیده (CCD) به همراه دای ورودی/خروجی 6 نانومتری بهره می گیرد.

CCD اضافی در مقایسه با مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر Ryzen به این معنی است که ظرفیت کش L3 از 32 مگابایت به 64 مگابایت افزایش یافته است و اکنون در مجموع 16 مگابایت کش L2 دارد. این پردازنده به دلیل قیمت مقرون به صرفه تر از دیگر موارد یکی از بهترین نمونه ها برای گیمینگ می باشد.

 

Intel Core i5-12400 – بهترین CPU بازی با بودجه متوسط

پردازنده‌های میان‌رده موضوع شیرین برای گیمرهای خانگی هستند.

در واقع، قصد دارید بازی های کامپیوتری را با هزینه نسبتا معقولی دنبال کنید شما می توانید از برخی پردازنده های میان رده استفاده کرده و با استفاده از آن ها تا حد زیادی هزینه راه اندازی سیستم را کاهش دهید.

علی رغم اینکه پردازنده های نسل جدید این مدل نیز روانه بازار شده است ولی تحت تاثیر عملکرد بسیار خوب این CPU و قیمت مناسب هنوز نیز به یکی از اصلی ترین انتخاب های گیمرها تبدیل شده است. نکته جالب این پردازنده پشتیبانی از مادربردهای نسل جدید است که با رم های DRR5 نیز سازگار هستند.

 

Intel Core i3-13100F

بدون شک این پردازنده قابل قیاس با نمونه های ذکر شده در بالا نمی باشد ولی در صو رتی که قصد دارید با هزینه بسیار پایین یک پردازنده قابل قبول را در اختیار  داشته باشید این پردازنده بهترین گزینه برای شما می باشد.

شما می توانید با هزینه ای تقریبا 120 دلاری این پردازنده را خریداری کرده و بازی های مد نظر را با آن اجرا نمایید. قابلیت پشتیبانی از مادربرد های نسل جدید و بالا بودن سرعت یکی از دلایلی است که کاربران این پردازنده را به مدل های قبلی ترجیح می دهند.

773765d5fcf04e9382d6649356f012f2.webp

 

Ryzen 7 5800X3D

این پردازنده از نظر عملکرد قابل قیاس با پردازنده مدل 7000 نمی باشد ولی در صورتی که قصد دارید با هزینه پایین CPU خوبی در داست داشته باشید ما به شما پیشنهاد می کنیم این پردازنده را نیز در نظر داشته باشید.

علی رغم اینکه این پردازنده میان بودجه نمی تواند از مادربرد های نسل جدید پشتیبانی کند ولی از نظر عملکرد در سطح CPU های نسل 13 اینتل می باشد و شما می توانید با خیالی آسوده از آن برای راه اندازی یک سیستم گیمیمگ استفاده کنید.

 

عواملی که باید در خرید CPU گیمینگ در نظر گرفته شوند

برای تعیین تعداد هسته‌های CPU برای بازی در سال 2023 باید چندین فاکتور را در نظر گرفت.

یکی از مهمترین آنها سرعت پیشرفت فناوری است. اگر فناوری با سرعت فعلی خود به پیشرفت خود ادامه دهد، این احتمال وجود دارد که بازی ها به هسته های CPU بیشتری از آنچه ما پیش بینی می کنیم نیاز داشته باشند.

عامل دیگر نیازهای خاص بازی های فردی است. برخی از بازی‌ها بسته به طراحی و فرآیندهایی که استفاده می‌کنند ممکن است به هسته‌های CPU بیشتری نسبت به بقیه نیاز داشته باشند.

 سرعت ساعت CPU

در حالی که تعداد هسته های CPU برای بازی مهم است، سرعت کلاک CPU نیز یک عامل بسیار مهم است.

بازی‌هایی که به هسته‌های CPU بیشتری نیاز دارند، برای اجرای روان به سرعت کلاک بالاتری نیز نیاز دارند. بنابراین، گیمرها باید روی CPUهایی با تعداد هسته و سرعت کلاک بالا سرمایه گذاری کنند.

واحد پردازش گرافیکی (GPU)

در حالی که CPU برای بازی مهم است، واحد پردازش گرافیکی (GPU) حتی بسیار مهم تر می باشد.

بیشتر پردازش های گرافیکی بازی ها توسط GPU انجام می شود نه CPU. بنابراین، گیمرها باید روی یک GPU با کیفیت بالا سرمایه گذاری کنند تا از گیم پلی روان مطمئن شوند.

اورکلاک

گیمرهایی که می خواهند بیشترین بهره را از CPU خود ببرند، می توانند اورکلاک را در نظر بگیرند.

اورکلاک شامل افزایش سرعت کلاک CPU فراتر از تنظیمات کارخانه است. این مورد می تواند عملکرد را افزایش دهد، اما همچنین می تواند باعث شود که CPU داغ تر شود و به طور بالقوه طول عمر آن را کاهش دهد.

گیمرهایی که تصمیم به اورکلاک دارند باید این کار را با دقت و با راه حل های خنک کننده مناسب انجام دهند.

قابلیت ارتقا

هنگام سرمایه گذاری روی یک CPU برای بازی، گیمرها باید قابلیت ارتقاء سیستم خود را نیز در نظر بگیرند.

سرمایه‌گذاری روی یک CPU سازگار با نسل‌های آینده مادربردها و چیپ‌ست‌ها می‌تواند به ارتقای سیستم بدون نیاز به تعویض CPU کمک کند.

95cb662e195b43cbaa1bb0e049993da2.webp

 

سوالات متداول

پیش‌بینی تعداد دقیق هسته‌های CPU که برای بازی در سال 2023 مورد نیاز خواهند بود دشوار است. با این حال، ما می‌توانیم بر اساس روندهای فعلی در فناوری و بازی حدس‌های دقیقی بزنیم. بازی‌هایی که در سال 2023 منتشر می‌شوند، احتمالاً به حداقل شش هسته CPU برای اجرای روان نیاز دارند. بازی‌های بهتر ممکن است حتی به هسته‌های بیشتری احتمالاً تا 8 یا 10 هسته نیاز داشته باشند.

با ادامه پیشرفت فناوری، توسعه دهندگان بازی احتمالاً بازی هایی ایجاد می کنند که به هسته های CPU بیشتری نیاز دارند. این امر به ویژه برای بازی هایی که از موتورهای فیزیک پیشرفته، هوش مصنوعی و سایر فرآیندهای فشرده CPU استفاده می کنند صادق است. بنابراین، می توان حدس زد که در آینده ای نزدیک، بازی ها نسبت به الان به هسته های CPU بیشتری نیاز دارند.

در حال حاضر، اکثر بازی ها به مقدار قابل توجهی از هسته های CPU نیاز ندارند. اکثریت قریب به اتفاق بازی ها می توانند با یک CPU چهار هسته ای یا حتی در برخی موارد با یک CPU دو هسته ای به راحتی اجرا شوند. با این حال، این احتمالاً در آینده نزدیک با توسعه بازی‌های بهتر تغییر خواهد کرد.


برای ثبت دیدگاه بایستی در سایت عضویت داشته باشید . ورود / ثبت نام